راهنمای حسابداری مغازه

حساب و کتاب در یک مغازه ی پوشاک چگونه است.(راهنمای حسابداری مغازه)

راهنمای حسابداری مغازه

سلام و درود خدمت مخاطبین عزیز مقاله های سایت بازار لباس ،《سال نو ،بهار نو برشما مبارک》 امیدوارم شروع خوبی باشد این سال جدید و روزهایی سرشار از سلامتی ، سعادت، برکت و بهروزی پیش رو داشته باشید.این هفته ایمیل ها و کامنتهایی در باکس ایمیل و pv تلگرام کانال، از مخاطبین، دریافت کردم ممنون بابت لطف و محبت شما و خوشحالم از رضایت و خرسندی شما در مورد مقاله هایی که این مدت نوشتم و جای بسی خوشنودی است،رضایت مخاطبینم برای من.

خب با انرژی میریم سره اصل مطلب خیلی ها راجب چگونگی حساب و کتاب دفتری در یک فروشگاه یا مغازه ی پوشاک سوال دارند،و من در این مقاله تصمیم گرفتم نکات اصلی و کاربردی مربوط به حساب و کتاب و توجه به دخل و خرج مغازه را برای شما عزیزان در قالب یک مقاله ی مفید و مختصر شرح بدم.همراه هان و مغازه دار عزیز همانطور که میدانید از مشکلات اصلی مغازه داری ، نحوه ی درسته حساب و نگهداری حسابها است و سوال هایی که در ذهن شماست مثل: امروز چقدر فروش داشتم؟، فردا چه مقدار سود میکنم؟ ، چقدر محصول در مغازه ی خود داریم، چکهایمان پاس می شود یا خیر و دخل و خرجمان چقدر است؟… همیشه فکر صاحب مغازه خصوصا پوشاکی های عزیز یا کسانی که تازه مغازه ی پوشاک زنانه و بچه گانه یا بوتیک تاسیس کردند را درگیر می کند. در این مقاله سعی می کنیم به شما کمک کنیم تا بتوانید حسابهایتان را به درستی بررسی و بایگانی کنید. اولین سوالی که باید از خود بپرسید این است.

چه موقعی به حسابداری در فروشگاه احتیاج هست؟

راه اندازی و اداره مغازه پوشاک بدون حسابداری کاری با ریسک بسیار بالا است. و اگر رعایت نکنید در زمانهای زیر بدون داشتن حساب روشن و کمک از حسابداری درست ،حتما دچار ضرر و زیان مالی خواهید شد پس مراقب باشید. وقتهایی مثل موارد گفته شده در زیر

الف.اگر صاحب مغازه خوده فروشنده نباشد و یا شما فروشنده استخدام کنید.

ب.اگر برای تهیه ی پوشاک و کالا برای مغازه ی خود یا فروشتان به صورت نسیه و چکی کار کنید.

پ.اگر فروش شما به صورت عمده باشد.

ت.اگر با کسی شریک شدید،حتی اگر خیلی همدیگر را قبول دارید،حواستان را جمع کنید

ث.اگر شما 《جنس امانی》 دارید.

ج.اگر تعداد مشتریان مغازه ی شما زیاد هستند و یا گردش مالی بالایی دارید.

چ.اگر به عنوان یک کاسب، دارای مشکلات مالیاتی و یا اختلاف حساب هستید.

حسابداری در یک مغازه ی پوشاک

بدانید که معمولا از دو مدل از حسابداری استفاده میشود

حسابداری دفتری(حسابداری یکطرفه یا نقدی)

در این روش در یک دفتر روزانه همه ی دخل و خرج مغازه از قبیل: فروش، خرید، هزینه ها و پرداخت ها ,حقوق پرسنل ،قبوض ،نوشته می شود و مغازه دار در صورت لازم ،به سراغ آنها میرود . این روش حسابداری《 یکطرفه یا حسابداری نقدی》نام دارد.

امتیاز حسابداری نقدی یا یکطرفه 

این روش حداقل کار ممکن برای این است که شما بگویید حساب و کتاب دارید و در صورت بروز مشکلات دریچه ی کوچکی از امید برای حل و فصل آن وجود خواهی داشت. و اگر در آینده نیز بخواهید از روشهای دیگر حسابداری استفاده کنید. این اطلاعات به مفید خواهند بود. در این روش صاحب مغازه یا فروشنده امکان ثبت اطلاعات و حسابداری را دارد.

معایب حسابداری دفتری یا یکطرفه

مشکل اصلی این روش از حسابداری عدم اطلاع از تعهدات آینده و همچنین مشکل در جستجو، برای پیدا کردن اطلاع، در مواقع ضروری است.در این روش در صورت بروز اشتباه معمولا متوجه آن نخواهید شد تا زمانی که مشکل مالی برای شما ایجاد شود.در سبک حسابداری یکطرفه امکان اطلاع از موجودی کالاهای فعلی مغازه تقریبا غیر ممکن خواهد بود. (مگر با زحمت و تلاش بسیار از سمت شما)در این مدل حسابداری امکان گزارش گیری وجود ندارد.

حسابداری دوطرفه ( تعهدی)

در مدل حسابداری تعهدی ،هر گردش مالی به حداقل دو حساب ربط داده می شود و با کمک از قوانین حسابداری، همه ی اتفاقهای مالی به حسابهایی مثل: موجودی کالا، طرف حسابها، هزینه ها، خرید و فروش و … نسبت داده می شود. درنتیجه شما میتوانید در هر زمان اطلاعاتی از موجودی کالاهایتان، میزان مانده حساب طرف حساب هایتان ، میزان  هزینه ها ، سود، زیان و دخل و خرج و… بدست آوردید.البته معمولاپیشنهاد می شود که در کنار این سبک حتماً《حسابداری دفتری 》را نیز داشته باشید خیلی بهتر است.زیرا در صورت انجام نیمه کاره یا خطادر این روش دچار از دست رفتن اطلاعات می شوید.

مزایای حسابداری دوطرفه

اطلاع از حسابهای موجودی کالا، طرف حسابها، هزینه ها و …

امکان آگاه شدن و پیش بینی هزینه ها و درآمدهای آینده

امکان جستجو برای دریافت و پرداخت های گذشته در صورتی که حتی از تاریخ آنها مطمئن نیستید.
وبسیاری از مزایای دیگر که در اینجا فرصت طرح آنها نیست .

معایب حسابداری دوطرفه

برای راه اندازی آن به حسابدار و یا نرم افزار حسابداری خوب و مناسبی نیاز دارید.

هزینه نگهداری آن تقریباً بالا خواهد بود.

در صورتی که درست و دقیق انجام نشوند هیچ کدام از اطلاعات بدست نخواهد آمدو یا اطلاعات اشتباه بدست می آورید که ممکن است باعث ضرر و زیان جبران ناپذیری برای یک کاسب شود.

حسابداری در مغازه چه نتایجی دارد؟

مزایای حسابداری در مغازه های پوشاک با توجه به اندازه مغازه ، نوع صنف و گردش مالی آنها متنوع است. برای دستیابی به هر یک از اهداف زیر شما باید برنامه ریزی درست و حساب شده ای داشته و آگاهانه پیش بروید. در ادامه به نکات مهمش میپردازم.

●آگاهی از موجودی محصولات

●اطلاع از میزان دقیق فروش، خرید و مرجوعی از فروش

●نگهداری اطلاعات حسابهای بانکی، چکهای دریافتی و چکهای پرداختی

●بالابردن سرعت و دقت حساب و کتاب با مشتریان و فروشندگان

●اطلاعات درست در مورد طرف حسابها و امکان گرفتن مغایرت حساب با آنها

●بدست آوردن میزان سودو یا زیان مغازه

●امکان مکانیزه کردن صندوق و زدن بارکد به اجناس

●امکان اطلاع از میزان خدمات انجام شده

●محاسبات روشن و ثبت کامل حقوق و دستمزد کارکنان و پرسنل های شما

●اطلاع از خرج و برج های انجام شده با دسته بندی مناسب و پیش بینی آنها برای آینده

چه زمانی به نرم افزار حسابداری احتیاج داریم

استفاده از نرم افزار حسابداری درنهایت باعث آسانی و بالا رفتن سرعت شما در حسابداری می شود. اما در موارد زیر شما ناچار به استفاده از نرم افزار حسابداری برای مغازه و یا فروشگاه پوشاک خود هستید:

وقتی بخواهید موجودی اجناس خود را بصورت لحظه ای، داشته باشید.

زمانی که بخواهید از اطلاعات مالی و محصولات خود گزارش تهیه کنید.

زمانی که بخواهید از صندوق مخصوص فروشگاهی استفاده کنید.

زمانی که بخواهید از تگ، بر روی البسه و اجناس خود استفاده کنید.

زمانی که بخواهید فاکتور چاپ شده به مشتری، ارائه دهید .

مشکلات حسابداری مغازه و فروشگاه ها

در کنار مزایای بیشماری که حسابداری برای مغازه ها و فروشگاه ها دارد ، عدم راه اندازی و یا اجرای دقیق و درست آن مشکلاتی را نیز می تواند ایجاد کند. البته خوشبختانه تمامی این موارد نتیجه بهره برداری نادرست و یا مشکلات نرم افزارهای حسابداری است و در صورت استفاده صحیح از سیستم و یا برنامه ی حسابداری خوب و مناسب می توان این مشکلات را کاهش داد.حالا ببینیم برخی از این مشکلات چیست؟

عقب ماندن از حساب و کتاب درفروش

اگر حسابداری شما همیشگی نباشد و به صورت نیمه کاره باشد و یا نظارت درستی بر کار حسابدار نباشد،امکان دارد صورت حساب مشتری ها و یا سایر گزارشها ی مالی دخل شما نیز به روز نباشد و مشکلاتی را برای شما درست کند. برای حل این مشکل به صورت پیوسته بر کار حسابدار یا دفتر خود نظارت داشته باشید و پیشرفت کار او را همیشه بررسی کنید این را مثل تکلیف بدانید و به آن اهمیت دهید

خطا بودن گزارشها
در صورت جا انداختن حساب یا عدو و رقمی و یا عدم درج کامل حسابها در دفتر یا برنامه حسابداری مغازه، ممکن است اطلاعات و گزارشهای غلط نیز دریافت کرده ضرر کنید ،برای حل این مشکل سعی کنید دائما گزارشهای مختلف از حسابدار یا سیستم حسابداری بخواهید حتی اگر به آنها احتیاج ندارید! زیرا با بررسی این اطلاعات و مقایسه آنها با سایر اطلاعات مرتبط به خطاهای کارکنان یا صندوق مغازه و یا سایر مشکلات مربوطه دسترسی خواهید داشت.

●عدم ثبت فروش قبل از ثبت خرید

در اکثر نرم افزار های حسابداری توصیه می شود قبل از ثبت خرید ، فروش انجام نشود. این کار معمولا باعث ایجاد مغایرت در موجودی کالا و میانگین قیمت خرید می شود. به همین دلیل یکی از کارهای فوری هر حسابدار مغازه باید ثبت 《فاکتورهای خرید 》باشد.

مهم: حتی ممکن است حسابدار یا صندوقدار شما این نکات را نداند حتما این موارد را به او بگویید یا مقاله را جهت مطالعه به او معرفی کنید )

پاک شدن اطلاعات

اگر از نرم افزار حسابداری برای مغازه استفاده می شود همیشه این امکان هست که اطلاعات شما از بین برود. برای جلوگیری از آن در فاصله های زمانی مناسب، نسخه پشتیبان از اطلاعات خود تهیه کنید و در جایی غیر از مغازه ،آن را نگهداری کنید.در پایان سعی کنید در این زمینه به کسب اطلاعات بیشتر پرداخته و یا از همکاران و مغازه دارانی که از این سیستم در کسب و کارشان بهره میبرند پرسش کنید صحبت کنید و با گفتگو و جمع آوری اطلاعات واقعی بازار پوشاک و فروش به شناخت بیشتر برسید.درنهایت دقت ،آگاهی ،برنامه ریزی درست و یک برنامه ی حسابداری مناسب همراه با حسابدار یا صندوق دار با تجربه میتواند کمک مفیدی به رونق کسب و کار و گردش پولی شما کند،پس داشتن حساب و کتاب روشن و درست و درمون داشتن را سرلوحه ی کار خود قرار داده آگاهانه پیش بروید.به امید رونق کسب شمادر سال جدید و بهار نو ،ان شاءالله درپناه خدای مهربان ،موفق و پیروز باشید.

_نویسنده: سیما نظامی کارشناس ارشد روانشناسی

■حق معنوی اثر: هرگونه کپی برداری از مطالب این بخش با ذکر نام نویسنده و لینک دهی مستقیم سایت مجاز خواهد بود

23 پاسخ
    • سیما نظامی
      سیما نظامی می گوید

      Hello good time. Thank you for your positive energy. Dear friend, I am glad that the content of this blog has brought you satisfaction and guidance. Thank you for introducing this contest and sending an email to our email address on the site

      پاسخ
  1. 720p
    720p می گوید

    Erica, speechless is the first word that comes to mind, followed by amazing. What a cute story and one that your grandchildren will always remember. Your daughter sounds like a wonderful Mother. That rat knows a good thing when he sees it! Dixie Eldon Litta

    پاسخ
    • سیما نظامی
      سیما نظامی می گوید

      Hello dear, thank you for your positive energy. Dear friend, I am glad that the article was useful and interesting for you. Good luck. Thank you for taking the time to comment on me and convey a good feeling to me.

      پاسخ
  2. netflix
    netflix می گوید

    As i originally commented I clicked the -Notify me if new comments are added- checkbox and now each time a opinion is added I acquire four emails with the identical comment. Is there any way you could remove me from that provider? Thanks! Kathryne Allie Seale

    پاسخ
  3. Flor
    Flor می گوید

    It’s in point of fact a nice and useful piece of info. I am happy that you shared this useful info with us.

    Please keep us up to date like this. Thanks for sharing.

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *