روانشناسی فروش در مغازه لباس فروشی شما

روانشناسی فروش در مغازه لباس فروشی شما

سلام خدمت همراهان همیشگی سایت بزرگ بازار لباس حالتون چطوره؟ ممنونیم بابت ایمیل های دوستانه و محبت آمیز شما عزیزان و همچنین پیشنهادات خوب و سازنده تان. این ماه قرار راجع به بخش مهمی از صنعت پوشاک و فروش صحبت کنیم به نام روانشناسی فروش، ممکن بپرسید مگر فروشندگی هم روانشناسی دارد؟؟؟ پاسخ مثبت است.بلی امروزه با رشد جامعه و صنعتی شدن جوامع و سیستم انسانی پیشرفته تر ،باید شیوه ی برقراری ارتباط موثر و انسانی آموزش و آموخته شود تا در زندگی و حرفه و بازار حرفی برای گفتن داشت و موفق تر باشیم. چرا به دانستن روانشناسی فروش نیاز داریم؟زیرا ما موجوداتی ذاتا اجتماعی هستیم و با انسان سرو کار داریم ،پس باید شیوه های صحیح ارتباط را بلد باشیم.نکته ی مهم دیگر این است که صنعت پوشاک یا بهتر بگم در شغل فروشندگی پوشاک زنانه یا بچه گانه ما با بیشترین درصد ارتباط انسانی روبه رو هستیم.اگر این ارتباط را با تکنیک های تخصصی روان شناسی همراه کنیم در امر کسب و کار پوشاک زنانه و فروش رشد خوبی خواهیم کرد و کار کردن هم برایمان راحت تر میشود.

روانشناسی فروش چیست؟

اول میرویم سراغ تعریف این مفهوم، هنگامی که یک مشتری وارد فروشگاه یا مغازه ی شما میشود بتوانید با برخوردی صحیح و مناسب با او ارتباط گرفته و به لحاظ ذهنی و روانی و تکنیکال موفق به مجاب کردن او برای خرید شده و بتوانید به شیوه ای درست او را مجاب به خرید از محصولات مغازه ی خود کنید.
تکنیک اول:خوش رویی و خوش برخورد بودن
در بدو ورود مشتری اورا تحویل بگیرید با لبخندی کوچک به او خوش آمد بگویید و او را به داخل مغازه دعوت کنید و به سمت رگال های مغازه هدایت کنید بهتر است اجازه دهید خودش مسیر را طی کند و از مدل ها دیدن کنید.
(سلام خوش اومدین بفرمایید)(بالبخند).

روانشناسی فروش در مغازه لباس فروشی شماروانشناسی فروش در مغازه لباس فروشی شما
تکنیک دوم: تبسم زدن به مشتری
هنگامی که از شما سوالی پرسید راجع به یک مدل لباس زنانه یا به طرف شما آمد و راهنمایی خواست، شما باید با تبسمی ملایم با او صحبت کنید و برایش توضیح داده سوالش را درست جواب دهید خشک و مغرور بودن به ضرر شماست. درروانشناسی تبسم کردن به معنای این است که من برای شما احترام زیادی قایلم و مایل به صحبت و گفتگو با شما هستم.(شما باید در کمال ادب و احترام با مشتری صحبت کنید و تبسمی هم بر لب داشته باشید. (اینجا موفق شدید او را به مرحله ی بعد یعنی انتخاب یک لباس ترغیب کنید و از او بخواهید نگاهی کند به مدلها یا یکی را برای پرو کردن بردارد و امتحانی کند.تبسم شما اورا تشویق به انجام این کار میکند.

تکنیک سوم:اول حق انتخاب بدهید بعد حق انتخابش را بگیرید

یعنی چه؟ منظور از این تکنیک در روان شناسی فروش این است که او را دچار فلج تصمیم گیری کنید در دانش روانشناسی به این مفهوم که هر چه تعداد انتخاب های انسان بیشتر باشد تصمیم گیری برایش ضعیف میشود .
مثلا اگر  قرار باشد از بین بیست مدل پیرهن لباسی را انتخاب کند خیلی سخت تر است تا اینکه از بین هفت مدل انتخاب و خرید کند هرچیزی که میفروشید به مشتری حق انتخاب زیادی بدهید تا حس کند که برای او ارزش بیشتری قائل هستید. اجازه دهید لباس ها را ببیند برایش از داخل قفسه بیاورید باز کنید روی میز پهن کنید این یک تکنیک است ولی دقیقا همین قسمت نقطه ضعف خیلی از فروشنده هاست میگویند ما باید روزانه کلی مدل باز و بسته کنیم و دائما لباس تا کرده داخل قفسه ها بچینیم و دوباره کنار هم بچینیم مشتری که نمی خرد و برای همین تفکر ثابت پشت میز خود نشسته بدون هیچ صحبتی سرشان بند گوشی بوده یا توجهی به مشتری ندارند دقیقا با این برخورد مشتری فقط یک چرخی در مغازه زده و خیلی زود خارج میشود. نباید فرصت را با عدم ارتباط درست از دست داد و بی تفاوت بود وقتی با مشتری صحبت کنید برایش یک تونیک،یا یک شومیز را آورده باز کنید ومدلهای مختلفی برایش روی میز پهن کنید زمانی است که مشتری دچار فلج تصمیم گیری شده و انتخاب برایش سخت میشود حالا اینجاست که بایدکمکش کنید تا تعداد انتخاب هایش کمتر شود .و به او بگوییداجازه دهید کمکتون کنم خانم، هر کدام را کمتر دوست دارید بگویید تا دونه دونه از روی میز بردارم تا بهتر انتخاب کنید با این اوصاف هم فروشنده دموکراتیکی بوده اید و هم او را برای تصمیم گیری بهتر کمک کرده اید . و هم از تکنیک روانشناسی در فروش اجناس استفاده کردید.
نکته طلایی ( از آنجایی که بیشتر مردم در ایران خجالتی هستند و قدرت نه گفتن براشون سخت بلاخره چیزی را انتخاب کرده و در اینجاست که ناخواسته خریدی میکنند‌ ). پس از ارائه ی مدل به مشتری و باز و بسته کردن مدل ها یا ورق خوردن وبهم ریختن رگالها نترسید برای مشتری وقت بگذارید و به او حس راحتی در خرید و انتخاب را با این فن القا کنید.

تکنیک چهارم: راه اندازی یا RUN کردن مشتری درخرید

منظور از این تکنیک در روان شناسی فروش،  این است که کار مشتری را اصطلاحا،راه بی اندازیید و به او آسان گرفته کمکش کنید مثلا وقتی وارد مغازه شده و شما راهنمایش کردید یا به او کمک کردید در انتخاب مدل و پرو لباس و خریدش به اتمام رسیده حالا،یا حتی خریدی نکرده،حالا علاوه بر این ها برای جذب بهتر مشتری از RUN کردن استفاده کنید،مثلا، اگر خریدهای زیادی کرده و اسنپ گرفته اگر حجم خریدها زیاد است ،برایش تا نزدیک ماشین ببرید به او کمک کنید. اگر چیزی را خواست بنویسد مثلا آدرس یا فرم نظرسنجی مغازه یا عضویت در کانال تلگرام مغازه، را بلد نبود در تکمیل آن کمکش کنید یا از او سوال کرده و برایش نوشته و راهنمایی اش کنید.همراهی کردن او تا دم در مغازه هنگام خروج و تحویل گرفتن تا انتهای خرید انرژی مثبت خوبی به او داده و یک تصویر ذهنی مثبت از شما در ذهنش به جا میگذارد. حتی اگر برای خودتان این کار مقدور نیست به فروشنده های خود بیاموزید. گاهی برخورد خوب فروشنده های شما مشتری ها را به فروشگاه شما جذب کرده و آنها دوباره برای خرید بعدی به مغاره تان مراجعه میکنند.

تکنیک پنجم : کارت ویزیت شما معرف کسب و کار شماست

از کارت ویزیت‌ خود بروشور کوچکی درست کنید که مثلا نمایی از مغازه و نام مغازه و فروشگاه شما همراه مسیر و محل آن داشته باشد. اگر به نقشه یا اطلاعات دیگر نیاز دارید آن را پشت کارت طراحی کنید این کارت را به مشتری خود بدهید و او را به آدرس تلگرام مغازه دعوت کنید و به او بسپارید شما را به دوستانش معرفی کند اگر خوش برخورد و درست رفتار کنید رفتار و برخورد شما در ذهن مشتری ها اثر مثبت داشته و همین امر باعث میشود شما را به دیگران معرفی کنند .اگر برای مغازه کانال تلگرام یا پیج اینستا گرام طراحی کنید و مدلها ی جدید مغازه را هم در آن قرار دهید خیلی خوب است و یک لینک بین شما و مشتری ها خواهد بود و در جذب مخاطب کمک کننده است آدرس تلگرام و اینستاگرام کسب و کار پوشاک زنانه ی خود را روی کارت اضافه کنید.

تکنیک ششم: هدیه دادن با اثر روانی مثبت

به مشتری ها بگویید اگر کانال تلگرام یا اینستاگرام مغازه را دنبال کنند تخفیفی در خرید برایشان قائل میشوید مثلا (۵ الی ۲۰ درصد تخفیف قیمت) هنگام خرید درصد تخفیف بستگی به نظر فروشنده دارد.

سخن آخر

منصفانه، به مشتریان‌تان محصولات و خدمات ارائه دهید.که شما و مشتریان‌تان را هم راضی نگه داشته و از خریدشان هم رضایتمندی داشته باشند.و یادتان باشد وقتی کاری را انجام دهید که عاشقش هستید، پول به دنبالش خواهد آمد با این روش های ساده و در عین حال تکنیکی میتوانید فروش بهتری به عنوان یک مغازه ی پوشاک زنانه داشته و نسبت به رقابت همکارانتان در بازار نیز رشد کرده شما هم فروش بهتری کرده و به جذب مخاطب یا مشتری پوشاک خود پرداخته و مخاطبین خود را برای مغازه یا فروشگاه پوشاکتان داشته باشید. امیدوارم کسب و کاری پر رونق و موفق داشته و از مقالات سایت بازار لباس مرکز پخش لباس زنانه به درستی استفاده کرده موفق باشید.
■حق معنوی اثر:هرگونه کپی برداری از مقاله فقط با ذکر نام نویسنده و لینک دهی مستقیم مجاز خواهد بود.
سیما نظامی کارشناس ارشد روانشناسی

24 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *